بستن
FA EN AR RU FR

ترجمه کتاب «مشاوره یک رویکرد رشد نگر» توسط اساتيد گروه علوم تربيتی دانشگاه گيلان

ترجمه کتاب «مشاوره یک رویکرد رشد نگر» توسط اساتيد گروه علوم تربيتی دانشگاه گيلان


ترجمه کتاب «مشاوره یک رویکرد رشد نگر» توسط اساتيد گروه علوم تربيتی دانشگاه گيلان

 

کتاب «مشاوره یک رویکر رشد نگر» ترجمه عبدالناصر جوان ،  دکتر سید موسی کافی و دکتر فاطمه کریمی از مدرسین گروه  مشاوره و راهنمایی و روانشناسی دانشکده توسط انتشارات دانشگاه گیلان به چاپ رسيد.

این کتاب توسط دونالد اچ. بلوچر به رشته تحریر در آمده است، و شامل مطالب زیر می‌باشد:

 

1 - نگاهی اجمالی به ماهیت مشاورة رشد نگر (دکتر فاطمه کریمی)

2 - رویکردهای نظری رشد انسان

3 - چرخه رشد در طول زندگی

4 - مفاهیم رشد مطلوب

5 - تشخیص‌های مشاوره رشد نگر

6 - نظریه‌های مشاوره به عنوان منابع پیشرفت

7 - درمانهای التقاطی - یکپارچه نگر (دکتر موسی کافی)

8 - کاربرد رویکرد التقاطی - یکپارچه نگر

9 - مشاوره حرفه‌ای

10 - مسایل مربوط به جنسیت در مشاوره رشد نگر

11 - مشاوره در محیط چند فرهنگی

12 - مشاورة خانواده (عبدالناصر جوان)

13 - مشاوره در مقام پیشگیری

14 - موضوعات اخلاقی و حرفه‌ای

15 - پیشرفت جرفه‌ای مشاور

 

مقدمة مترجمان

 

«و شارهم فی‌الامر، فاذا عزمت فتوکل علی الله» آل عمران، 115

و در کارها مشورت کن، چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن.

آدمی بی نیاز از مشاوره نیست. در زندگی بشر، گاه مشکلات و مصائبی پیش می‌آید که مستلزم کمک و حمایت و همراهی دیگران است. جوامع امروزی درگیر مشکلاتی چون جنگ، خشونت، قتل، بیکاری، نابسامانی‌های اقتصادی، اختلافات خانوادگی و اختلال‌های روانی هستند که در این موارد استفاده از خدمات مشاوره‌ای ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

طی سالیان گذشته، تکنیک‌ها و روش‌های مشاوره‌ای با تغییراتی همراه بوده است. دانشگاههای مختلف به آموزش علمی و عملی دانشجویان مشاوره در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پرداخته‌اند. دیدگاهها و نظریه‌های مشاوره دگرگون شده است، به گونه‌ای که از رویکردهای روان کاوی سنتی به دیدگاههای شناختی - رفتاری، رویکردهای سیستمی و مشاوره‌های کوتاه مدت و بین فرهنگی گسترش یافته است. مشاور موفق با آگاهی از این دیدگاهها و تجربة عملی در امور مشاوره و ضمن برخورداری از ویژگیهایی چون همدلی، انسان‌دوستی و توانایی برقراری ارتباط اجتماعی و بسیاری ویژگی‌های مطلوب دیگر می‌تواند به انسان‌های نیازمند کمک کند. شاید به دلیل برخورداری از این تجربه عملی و ویژگی‌های شخصیتی است که بسیاری از متخصصان، مشاوره را تلفیقی از علم و هنر می‌دانند.

رویکرد مشاوره‌ای مطرح شده در این کتاب، رویکردی رشد محور است که ریشه در تحول فرد و جامعه دارد. شناخت چگونگی رشد آدمی، دیدگاههای مربوط به رشد و ویژگیهای رشد مطلوب و بهینه به مثابه پیش نیازهای اساسی اصول و خدمات مشاوره‌ای از جمله موضوعاتی است که در فصل‌های اول تا پنجم این کتاب به تفصیل بررسی شده است. در فصل ششم، رویکردهای ارتباطی و شناختی و در فصل هفتم و هشتم، درمان‌های التقاطی مطرح شده است که مشاوران می‌توانند با دانش لازم در این زمینه‌ها، متناسب با نیازهای مراجعان به آنان کمک کنند. مشاوره حرفه‌ای و اهمیت آن در فصل نهم بحث شده است.

موضوعات مربوط به تفاوت‌های جنسیتی و مشکلات زنان و مردان، درمان جنسیتی، تفاوت‌های فرهنگی و نژادی و مشاورة بین فرهنگی از جمله موضوعات نسبتاً جدید در مشاوره است که بررسی و حل مشکلات مربوط به آن مستلزم مشاوران آموزش دیده و متبحر است. این مفاهیم در فصل‌های 10 و 11 بحث شده است. مشاوره خانواده، نظریه سامانه‌ای (سیستمی) خانواد، ارتباطات خانوادگی و آموزش خانواده در فصل 12 بحث شده است. امروزه بر مشاوره بهداشت روانی که هدف آن پیشگیری از مشکلات و اختلالات روانی است، تأکید می‌شود. در فصل 13 کتاب با تأکید بر موضوع پیشگیری، مسایل مربوط به مقابله با استرس و آموزش مهارتهای زندگی توضیح داده شده است. موضوعات اخلاقی و پیشرفت حرفه‌ای مشاوران در فصل‌های 14 و 15 آمده و در پیوست کتاب ضوابط اخلاقی مربوط به کار روان‌شناسان براساس انجمن روان‌شناسی آمریکا مطرح گردیده است.

امروزه خدمات مشاوره‌ای در ایران در مراکز مختلفی انجام می‌شود. مشاوران زیادی در مدارس، دانشگاهها، مؤسسات نظامی و انتظامی، بهزیستی و سایر مراکز بهداشت روانی و بخش خصوصی مشغول به کار هستند. دانش مشاوره همواره در حال تغییر است و ضرورت دارد اطلاعات مشاوران به روز و جدید باشد. این کتاب می‌تواند منبع مناسبی برای دروس مختلف رشته مشاوره، به وِیژه دروسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باشد.