بستن
FA EN AR RU FR

کتاب کلاه و سرافزار توسط دانشجوی دانشگاه گیلان به چاپ رسید

کتاب کلاه و سرافزار توسط دانشجوی دانشگاه گیلان به چاپ رسید


کتاب کلاه و سرافزار توسط دانشجوی دانشگاه گیلان به چاپ رسید

کتاب کلاه و سرافزار توسط خانم راضیه تائب به بررسی مردم شناسی جهت بیشتر شناساندن جامعه فرهنگی جهانی بخصوص اقوام جامعه ایرانی که با هر نماد و هر تصویر و حتی انتخاب رنگ پوشش خود در صدد شناساندن بهتر قوم خود به دبگر اقوام بودند پرداخته است.

 چکیده کتاب

برخلاف تصور عموم مردم جهان کلاه تنها یک پوشش نیست بلکه به روایتی مدرسه ای مردم شناسی جهت اموزش روابط اجتماعی بهتر در برای زندگی بهتر.
در طول این کتاب سعی شده است که این عنصر فرهنگی از تمام جهات مورد بررسی قرار گیرد و حتی سعی شده است تمام عناصر موجود و رمز و راز هایی فرهنگی نهفته در اقوام مختلف را ریشه یابی و رمز گشایی شود.
 
در مذهب ما، طبقه ای از مردم که تحت عنوان علما و روحانیت خطاب می شوند، نوعی از پوشش سر با نام عمامه دارند که در وقت اقامه نماز، ادامه آن را در زیر چانه قرار داده که به این شکل (تحت الحنک)گفته می شود و این عمل در هنگام نماز مستحب بوده و در روایات ما هم وارد شده است.
در قدیم رسم بود که مردان در هنگام خواب کلاهی دست بافت از جنس نخ و پنبه بر سر می گذاشتند که جلوی سرما را بگیرد، و از طرفی هم، این کار یک عادت شده بود که در حقیقت سر خود را بپوشانند.
درباریان، وزیران و وکلای دربار سلاطین و پادشاهان موظف بودند که از نوعی کلاه استفاده کنند و بدون آن، انجام وظیفه رسمیت نداشت و نمی توانستند در جلسات رسمی حاضر شوند.
پس، به این ترتیب، به اهمیت پوشش سر که به عنوان کلاه در جامعه امروز ما رواج دارد پی خواهیم برد. شایان ذکر است که این پوشش، نه تنها در دنیای امروز، بلکه در تمام تاریخ و تمامی فرهنگ های بشری یافت می شود. این پوشش به عنوان مرجعی برای شناخت شخصیت افراد، نوع زندگی، فرهنگ و آداب و رسوم است.
کلاه در بعضی دوران، بیانگر شان یا منزلت افراد بوده و موجب شناسایی آنها نسبت به دیگر افراد جامعه می شد و به همین سبب هم بود که «هر مردی که در اجتماع بالاتر می رفت، به همان نسبت بر طول و قامت کلاهش افزوده و آن را بالاتر می گذاشت». در کلاه ها با توجه به رتبه و مقام افراد،  نشانه ها و آرایه هایی به کار می بردند که با رنگ آن متناسب بوده است. در گذشته، از روی رنگ کلاه، به راحتی می توانستند به مقام و جایگاه شخص پی ببرند.
و یا حتی کلاه و لباس فارق التحصیلی که بر خلاف عموم که فکر میکنند پوششی ایست اروپایی باید گفت که این پوشش برداشتی است اروپایی از لباس گذشتگان ایرانی  این کلاه و لباس آن برداشتی از شال و لباس تربت جامی ابوعلی سیناست. که در اینجا درباره ی کلاه آن توضیحی می دهیم.
در زمان های قدیم زمانی که ابن سینا اختراع و یا کشف جدیدی انجام می داد ادامه ی آویزان شال را که در پشت سر وی بود را به سمت جلوی بدن می آورد تا مردم شهر پی ببرند که او کشف و اختراع جدیدی انجام داده و به او تبریک بگویند و در باره ی آن سوال نمایند.
در حال حاضر در تمامی جهان زمانی که دانشجویان فارق التحصیل می شوند استاد آنها بند آویزان از کلاه آنها که در مقطع کارشناسی چهار گوش، کارشناسی ارشد پنج گوش، دکترا شش گوش است و هر گوش آن نشان دهنده ی بالا رفتن مقطع تحصیلی است را به جلوی سر می آرود و این عمل نشان دهنده آن است که این فرد به مدارج عالی علمی دست یافته اند.
این کتاب به دیگر مسائل جالب این چنینی  نیز پرداخته است.
شایان ذکر است این کتاب موفق به کسب رته اول کشوری در سال 88 در جشنواره جوان خوارزمی نیز شده است.