نشریه «نقد و نظریه ادبی» در آخرین ارزیابی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای دومین سال متوالی حائز رتبه الف رتبه بندی مجلات علمی شد.

09 09 2022
کد خبر : 4101304
تعداد بازدید : 43

نشریه «نقد و نظریه ادبی» در آخرین ارزیابی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای دومین سال متوالی حائز رتبه الف رتبه بندی مجلات علمی شد.

این نشریه که به مدیر مسئولی دکتر علیرضا نیکویی و سردبیری دکتر احمد رضی از اعضای هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه گیلان منتشر می‌شود آماده دریافت مقالات علمی پژوهشگران رشته‌های مرتبط با نقد و نظریه ادبی  در محورهای زیر است:
۱- پژوهش‌های نو دربارۀ پیشینه‌ها و پشتوانه‌های فلسفی- معرفت‌شناختی و متدولوژیک نظریه‌های ادبی (روش‏‌شناسی و فلسفۀ انواع نقد و نظریه‌های ادبی)
۲- معرفی نظریه‌های ادبی و زمینه‌های پارادایمی و گفتمانی شکل‌گیری آنها و جایگاهشان در شبکۀ نظریه‌ها (فرا نظریه)
۳- بررسی انتقادی گفتمان‌های حاکم بر شکل‌گیری و رواج نقد و نظریۀ ادبی (گفتمان‌شناسی).
۴- بازنگری اصول موضوعه و کلیشه‌های نقد و نظریه در ایران (فرانقد) تنقیح مبانی و سازوکارهای نقد چندمنظری و میان رشته‌های با تأکید بر مطالعات ادبی در ایران (شناخت مبانی و متدولوژی)
۵- آسیب‌شناسی سرنوشت مفاهیم و اصطلاحات نقد و نظریۀ ادبی در ایران (ترمینولوژی)
۶- معرفی نمونه‌های برتر نقد عینی و انضمامی متون به قلم نظریه‌پردازان و شارحان نظریه‌ها
۷- معرفی نظریه‌های جدید یا کمتر شناخته شده و بیان قابلیت‌ها و محدودیت‌های کاربرد آن‌ها
۸- بازخوانی متون و مفهوم سازی و تئوریزه کردن داده‌ها و گزاره‌های آنها
۹- نقد روشمند و انضمامی آثار و متون قدیم و جدید (نقد آثار مورد بررسی اختصاصاً در حوزه ادبیات و متون فارسی باشد. مگر آنکه تحلیل آثار غیرایرانی جنبۀ مروری داشته باشد به این معنا که مقاله به بررسی، تحلیل و گزارشی از سیر آراء و نظریات یک یا چند اندیشمند غیرایرانی پرداخت باشد و یا در حوزۀ نقد تطبیقی، آثار غیرایرانی و ایرانی در کنار هم و مقابل‌های، تحلیل شده باشند).

سایت مجله https://naqd.guilan.ac.ir

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

ناشر الأصول