چاپ کتاب اصول دین قم با عنوان «نظریه موقعیت متنی ثبوت و حدوث جملات در اثبات اعجاز قرآن کریم» توسط آقای دکتر سید اسماعیل حسینی اجداد نیاکی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عرب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان

20 11 2021
کد خبر : 4105626
تعداد بازدید : 43

باسمه تعالی

چکیده ای از کتاب اصول دین قم با عنوان «نظریه موقعیت متنی ثبوت و حدوث جملات در اثبات اعجاز قرآن کریم»

برگزاری کرسی های نظریه پردازی، راهکاری مناسب برای ارزیابی تلاش های علمی و تشخیص اعتبار حاصل از این تحقیقات بوده و صرفاً به ارائه نظریه محدود نمی‌شود، بلکه عرضه انواع و سطوح مختلف نوآوری، نقد و مناظره علمی را مورد توجه قرار می‌دهد. در همین راستا، تلاش کردیم تا در زمینه اثبات اعجاز قرآن با رویکرد معانی و بیان، نظریه ی جدیدی ارایه گردد. بعد از  تایید اولیه موضوع در مؤسسه امام خمینی و برگزاری «پیش اجلاسیه» در دانشگاه گیلان در قالب کرسی های نقد و نظریه، اشکالات متعددی از جانب داوران و ناقدان محترم ارایه گردید. شایان ذکر است که 5 ناقد در مؤسسه مذکور مطالب نقدی و سوالاتی را در خصوص این طرح مطرح کردند. همچنین، در دانشگاه گیلان در زمان برگزاری «پیش اجلاسیه» 4 ناقد و 3 داور نیز اشکالات و سؤالاتی را در خصوص مبانی و برخی عناوین فرعی و گستره معنایی طرح ایراد کردند که در طی دو سال برای این سوالات پژوهش­هایی انجام دادم که حاصل آن، کتاب «نظریه موقعیت متنی ثبوت و حدوث جملات در اثبات اعجاز قرآن کریم» است.

بخش اول این کتاب، درباره اصل مقاله که بعد از طرح موضوع در حضور داوران محترم در طی دو جلسه در مؤسسه امام خمینی رض و پیش اجلاسیه دانشگاه گیلان، به صورت نهایی با عنوان «نظریه موقعیت متنی ثبوت جملات اسمیه و حدوث جملات فعلیه در اثبات اعجاز قرآن»  اصلاح و مورد تأیید داوران محنرم  قرار گرفت.

بخش دوم؛ شامل فایل اصلاحی است در خصوص برگزاری جلسه مؤسسه امام خمینی قم که به دستور دبیرخانه نقد، نظریه و کرسی­های نظریه­ پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید، اینجانب موظف به رفع اشکالات داوران محترم در جلسه شدم و نظرات اصلاحی در قالب یک فایل برای آنان ارسال گردید که با راهنمایی دبیرخانه کمیته ­های نقد و نظریه، نتایج نهایی آن در این بخش نوشته شده است.

بخش سوم؛ که اصلی ترین بخش این کتاب است، شامل فایل اصلاحی است که بر اساس سؤالات داوران و ناقدان محترم در جلسه برگزاری این نظریه در دانشگاه گیلان تحت عنوان «پیش اجلاسیه» در تاریخ 28 بهمن 1394 برگزار گردید و متعاقبا اینجانب موظف به رفع اشکالات داوران محترم شدم.

بخش چهارم- نقدی بر برخی شبهات دکتر سروش، مبنی بر بشری بودن قرآن با تکیه بر نظریه «تحلیل موقعیت متنی در جملات اسمیه و جملات فعلیه قرآنی، به عنوان شیوه ه­ای در اثبات اعجاز قرآن کریم» است که بعد از نقد داوران محترم به صورت اصلاحیه نهایی نوشته شد.

شایان ذکر است که بر اساس آیین نامه دبیرخانه نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ناقدان و نظریه پردازان می توانند سؤالات و شبهات طرح های ارایه شده در دانشگاهها را بعد از برگزاری جلسات کرسی های نظریه پردازی با دلایل علمی برطرف کرده و آن را به صورت جداگانه در قالب کتاب منتشر نمایند.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

ناشر الأصول