تآلیف کتاب مدیریت زنجیره ارزش توسط آقای دکتر مصطفی ابراهیم پور عضو هیأت علمی گروه مدیریت و آقای سید سینا معصومی

27 07 2021
کد خبر : 4107586
تعداد بازدید : 33

باسمه تعالی

امروزه سازمان‌ها با توجه به افرایش تغییرات شدید محیطی از جمله افزایش انتظارات مشتریان، تغییرات فناوری و واکنش‌های رقبا در برآورده کردن انتظارات مشتریان، به دنبال راهکارهایی جهت حفظ بقا و کسب مزیت رقابتی هستند. یکی از راهکارهای مؤثر در این راستا، بکارگیری مفهوم مدیریت زنجیره ارزش است. زنجیره ارزش مفهومی است که برای اولین­بار توسط مایکل پورتر در سال 1985 میلادی مطرح شد. پورتر فعالیت­هایی را که یک شرکت از نقطه شروع یعنی تأمین مواد اولیه تا رسیدن محصول نهایی بدست مصرف­کننده نهایی انجام می­دهد، به­عنوان یک زنجیره ارزش توصیف کرد، به ‌طوری ‌که طی هر یک از این مراحل یا فعالیت­ها، ارزشی بر کالا یا خدمت افزوده می­شود. مشتریان به دنبال کالاها و خدماتی هستند که دارای ارزش بیشتری نسبت به رقبا باشند. لذا نیاز است سازمان‌ها از مفهوم مدیریت زنجیره ارزش جهت مطالعه، شناسایی و ایجاد جریان ارزش در سرتاسر زنجیره ارزش استفاده نمایند. مدیریت زنجیره ارزش روش مدیریتی قدرتمندی جهت تحلیل کارکردها جهت اصلاح و بهبود فرآیندها و عملیات در سرتاسر زنجیره ارزش است. در این روش، فعالیت‌ها و اقدامات سازمان‌ها از جمله طراحی کالا و خدمات، تأمین و تدارک مواد، تولید و اجرا، و توزیع و خدمات پس از فروش با هدف کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت و بهره‌وری بررسی و تحلیل می‌شود.

مفاهیم انقلاب‌های صنعتی در سطح کلان و به دنبال آن تغییرات پارادایم‌های تولید و عملیات بر مفهوم ارزش و مدیریت جریان ارزش تأثیرگذار بوده است. از بارزترین نمودهای به‌کارگیری مفهوم ارزش در علم سازمان و مدیریت، تولید به هنگام و ناب است. در رویکرد ناب هر فعالیتی که ارزش‌افزوده به محصول اضافه نکند فعالیت فاقد ارزش شمرده شده و جزء هدر رفت­ها تلقی می­گردد و باید از مجموعه فعالیت­های سازمان حذف شود. تولید ناب بر مبنای اندیشه بهبود مستمر به دنبال ایجاد جریان ارزش جهت دستیابی به تعالی سازمانی است.

هدف اصلی کتاب تبیین و تشریح مفاهیم مرتبط با ارزش، مهندسی ارزش و مدیریت زنجیره ارزش می‌باشد تا به سازمان‌ها کمک کند جریانی از ارزش را شکل دهند و فعالیت‌ها، عملیات و عناصر موجود در زنجیره ارزش را که فاقد ارزش برای مشتریان و ذی‌نفعان هستند حذف نمایند. لذا در این کتاب به بحث و بررسی مباحثی از جمله زنجیره ارزش در انقلاب صنعتی چهارم، توجه به ارزش در عرصه سازمان و مدیریت، مبانی زنجیره ارزش، مفاهیم مرتبط با مدیریت زنجیره ارزش پرداخته شده و در پایان چارچوبی جهت مطالعات مدیریت زنجیره ارزش ارائه شده است.


 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب