تألیف کتاب زبان رسانه های گروهی توسط خانم دکتر سوینچ مهدیخانلی و آقای دکتر شهرام نباتی اعضای هیأت علمی گروه زبان روسی

17 01 2022
کد خبر : 4104756
تعداد بازدید : 34

 

باسمه تعالی

کتاب «زبان رسانه‌های گروهی» تالیف دکتر سوینج مهدیخانلی و دکتر شهرام نباتی اعضای هیئت علمی گروه زبان روسی دانشگاه گیلان توسط انتشارات دانشگاه گیلان به چاپ رسید.

انتشار این کتاب اهداف زیر را به دنبال دارد: آماده‌سازی دانشجویان برای خواندن روزانه مطالب رسانه، ایجاد مهارت‌های اولیه برای خواندن نشریات و همچنین آماده‌سازی دانشجویان برای تبادل اخبار رسانه به زبان روسی. همانطور که مشخص است، تمرکز بر رشد خلاقیت دانشجویان، لزوم در نظر گرفتن نیازهای آموزشی، اجتماعی-اقتصادی، فرهنگی و ارتباطی آن، نیازمند گنجاندن متون روزنامه‌ها و مجلات در فرآیند آموزشی است. گنجاندن متون رسانه‌ای در فرآیند آموزشی به تربیت مهارت‌ها و توانایی‌ها، از مهارت‌های خواندن گرفته تا مهارت‌های تحلیلی سطح بالا کمک می‌کند. سر و کار داشتن با اطلاعات روز، فرآیند آموزشی را به طور قابل توجهی غنی ساخته و به آن روح می‌بخشد. استفاده از متون رسانه‌ای در فرآیند آموزشی در جریان آموزش زبان روسی به عنوان یک زبان خارجی در یک محیط زبانی که به صورت مصنوعی ایجاد شده است، مزایای متعددی دارد. متون این دست از روزنامه‌ها که اطلاعات متنوعی از حوزه اقتصاد، سیاست، زندگی اجتماعی و عمومی، آموزش و پرورش، فرهنگ در بر دارند، منابع بی انتهایی در شکل‌دهی صلاحیت زبانی، گفتاری و اجتماعی- فرهنگی دانشجویان به شمار می‌روند.

کتاب درسی شامل 20 درس است که مطالب آن بر اساس موضوع تنظیم شده است. هر درس شامل این موارد است: تکالیفی پیش از متن اصلی که در آن مطالب لغوی به شکل پرکاربردترین ساختارهایی که نیازمند حفظ کردن هستند آورده می‌شود، کلمات و عبارات مرتبط با موضوع درس ارائه می شوند؛ متن اصلی، گزارش ها و یادداشت‌هایی از روزنامه‌ها (لازم به ذکر است که کار بر روی این کتاب درسی و تصویب آن بیش از یک سال به طول انجامید، بنابراین مطالب نشریات نیز مربوط به همان زمان است): متونی با کمترین پیچیدگی و تحلیل راحت و با استفاده از کلیشه‌های خاص انتخاب شده است؛ در محتوای مطالب اطلاعاتی عمدتاً رویدادها و اتفاقات سیاسی (بازدید، میزبانی، سخنرانی، پیام‌های رسمی، انتخابات و غیره) منعکس شده است؛ تکالیفی پس از متن اصلی برای سازماندهی بررسی و خودآزمایی دانشجویان. در پایان کتاب درسی فهرستی از اختصارات و فرهنگ لغت مختصر روسی به فارسی به ترتیب حروف الفبا آمده است.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب