چاپ کتاب خواندن و درک مفهوم متن توسط آقای دکتر شهرام نباتی و دکتر سوینج مهدیخانلی عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات روسی

22 06 2019
کد خبر : 4116950
تعداد بازدید : 55

کتاب خواندن و درک مفهوم متن (کتاب درسی برای تقویت گفتار دانشجویان غیر بومی زبان روسی) توسط دکتر شهرام نباتی و دکتر سوینج مهدیخانلی از اعضای هیئت علمی گروه زبان روسی دانشگاه گیلان در انتشارات دانشگاه گیلان بصورت تالیف چاپ شد. کتاب حاضر برای دانشجویانی که زبان روسی را به عنوان یک زبان خارجی می‌آموزند و در سطوح متوسط یا پیشرفتة فراگیری زبان روسی بر آن تسلط دارند، درنظر گرفته شده است. انتشار این کتاب اهداف زیر را دنبال می‏کند:

آموزش نحوه معاشرت و برقراری ارتباط به دانشجویان خارجی در شرایط واقعی که در داخل یا خارج از کشور با آن برخورد می‏کنند؛ فراگیری درک شنیداری زبان روسی؛ فراگیری صحبت به زبان روسی همانند یک روس زبان، یعنی صحبت صحیح نه تنها از نظر مفهوم، بلکه از نظر تلفظ کلمات و عبارات: این موضوع نه تنها باید در معنا، مفهوم و کاربرد صحیح کلمات، عبارات و جملات صدق کند، بلکه باید کلمات، عبارات و جملات بطور صحیح نیز تلفظ شوند؛ کسب اطلاعات زبان‏شناختی، کشورشناسی و فرهنگ‏شناسی دربارة روسیه و مردم آن. این موضوع به درس‏ها معنای بیشتری می‏بخشد و با توجه به اینکه فرایند آموزش زبان روسی در خارج از محیط زبانی صورت می گیرد، لذا این اطلاعات با ارزش بعنوان رکن اصلی در فرآیند آموزش زبان روسی به دانشجویان ایرانی به شمار می رود.

این کتاب درسی شامل یازده بخش است که مطالب آن بر اساس موضوع، تنظیم شده است. هر بخش شامل موارد زیر می باشد: تکالیف قبل از متن، که در آنها واژگان جدید برای حفظ کردن، مطالب دستوری مرتبط با موضوع، کلمات و عبارت ناآشنا ارائه شده‌اند و همچنین نمود فعل ها کار شده است؛ متن اصلی درس؛ تمرینات پس از متن برای آزمودن و خودآزمایی زبان آموزان .این تمرینات برای کار در کلاس و کار مستقل دانشجویان در منزل در نظر گرفته شده اند.

در این کتاب توجه ویژه‏ای به جنبه شنیداری مطالب شده است. بدین منظور فایل های صوتی مربوط به هر درس بصورت لوح فشرده همراه کتاب در اختیار زبان آموزان قرار می گیرد.

متن‏های این کتاب با سوالاتی همراه است که زبان آموزان می‌توانند با کمک این سوالات صحت درک مطالب شنیده شده را درک نمایند. همچنین در متون این کتاب، تصاویری وجود دارد که فرآیند درک مطلب را تکمیل می‌کنند. تصاویر مربوط به هر متن نقش مهمی در درک عمیق تر متن و پرورش قدرت تفکر زبان آموزان ایفا می کنند.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب