چاپ کتاب مجموعه کامل از افسانه ها، اشعار و هجویات ایوان کریلف توسط خانم دکتر لیلا خان جانی عضو هیأت علمی گروه زبان روسی و آقای پیام بهرامیان ریگکی

10 09 2020
کد خبر : 4112857
تعداد بازدید : 112

ایوان آندریویچ کریلف، نویسنده بزرگ، افسانه‌سرا و روزنامه‌نگار روس در 2 (13) فوریه 1769 در مسکو به دنیا آمد.

کریلف استعداد منحصربه‌فردی در ژانر افسانه از خود نشان داد. هرچند پیش از او سوماروکوف و خمنیستر نیز افسانه‌هایی سروده بودند. او و دیگر افسانه‌سرایان بر این باور بودند که با استهزای ضعف‌های اجتماعی و فردی در چارچوب نظام موجود می‌توان به اصلاح دست‌یافت. در سال 1809 او نخستین مجموعه افسانه‌های خود را که شامل 23 حکایت بود منتشر کرد. بعضی از شاهکارهای معروف او در این مجموعه به چشم می‌خورد. پیش‌ازاین نیز برخی از حکایات منظوم لافونتن، شاعر معروف فرانسوی را به نظم درآورده بود، اما پس از چندی از تقلید لافونتن دست کشید و مضمون‌هایی را که مختص به او بودند، سرود.

 خاصیت برجستۀ حکایات منظوم کریلف، این است که زندگی عصر و محیط خود و معایب زننده و برجستۀ مردان مقتدر روزگار خود را نمایش داده، گفتار و رفتار و کردارشان را به جانوران نسبت داده، و به همین جهت روح ادبی در آن‌ها پایدارتر و زنده‌تر است.

قهرمان اصلی افسانه‌های کریلف، حیوانات، اشیاء و گیاهان هستند. خواننده به‌راحتی متوجه می‌شود که نویسنده در سیمای حیوانات، افراد اجتماع را در نظر گرفته است. افرادی مهربان، شرور، عاقل، احمق، تنبل، سخت کوش که جزئی از حاکمیت هستند و یا حقی از آن‌ها در سیستم حاکمیت ضایع‌شده است.

در این کتاب 45 افسانه کریلف به زبان فارسی ترجمه‌شده است. برای آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان زبان روسی با زبان کریلف متن اصلی به همراه فرهنگ لغت کوچک نیز در کتاب آمده است. در ترجمه افسانه‌ها از زبان روسی به فارسی و آن‌هم از شکل منظوم به منثور سعی بر آن شده است که تا حد امکان به زبان‌اصلی نزدیک باشد.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب